Friday, March 1, 2013

Demo Debat Bahasa Melayu

 
Hello SCIENCESS members!

 
          Tanggal 27 Februari yang lalu, kelab Debat Bahasa Melayu (KDBM) IIUM Kuantan telah mengadakan Demo Debat Mahasiswa yang memperdebatkan isu Pendidikan Percuma telah diadakan di Auditorium utama Kuliah Sains. Demo ini diadakan untuk memperkenalkan seni perdebatan dan mencungkil bakat-bakat terpendam di kalangan para pelajar IIUM Kuantan. 
          
          Dimulakan pada pukul 8 malam dan berakhir pada 10 malam, demo debat yang dijalankan oleh ahli kelab selama dua jam ini telah berjaya mempamerkan bakat pendebatan di kalangan ahli kelab KDBM. Demo debat ini telah berjaya menghangatkan malam tersebut apabila isu hangat diperdebatkan.


Sedikit sebanyak informasi mengenai KDBM :)
  • KDBM mula bertapak di UIAM kampus kuantan ni sejak tahun 2007, penubuhannya dipelopori oleh Farhaneen Afzal binti Mazlan dan pada tahun 2009, KDBM kuantan pernah menjadi Naib Johan Pertandingan Debat Piala DYMM Sultan Zainal Abidin di UiTM terengganu
  • Untuk maklumat lanjut, sila lawati FB rasmi KDBM Kuantan
Berminat untuk menyertai KDBM?


Belum habis lagi lah.. Hehe
          Mari kita kenali pula tulang belakang dan orang-orang kuat di sebalik KDBM ini. Hati-hati! Ada mata yang memerhati anda! =]


 Bekas Presiden KDBM 2012
 Nama: Muhammad Shahrain bin Shuhaimen 
 Fb: http://www.facebook.com/muhammad.shahrain.3
 No Matrik: 1013633

 Asal: Serdang Selangor
 Course: Biotech 3rd Year 2nd Sem
  • Mula terlibat dalam bidang debat secara aktif sejak masuk UIAM Kuantan (2010). Secara personal, tidak pernah memenangi apa-apa lagi, paling jauh pernah pergi Quarter Final sahaja.
  • "Impian saya adalah nak wujudkan budaya debat dan perkembangan intelek ini kpd kawan2 pelajar yang lain supaya masing-masing boleh memperolehi manfaat yang sama. insyaAllah."  
Para Pendebat KDBM


Nama: Nor Afiqah bt Mohammad
Fb:  http://www.facebook.com/afiqahmohd?fref=ts
Asal: Berseri, Perlis
Kos: Biotech 4th Year

"Been involved in debate since my 1st year in Kuantan. Quite late actually. Never win any competition, huhu. Participated twice in Pertandingan Debat Piala Sultan Zainal Abidin, 2010 & 2011 if I'm not mistaken. Lost at quater final in 2010 and in 2011, my teammates and me manage to be on the list of top 5 overal best speakers. Been selected to represent IIUM for Debat Di-Raja 2011 and the only one from Kuantan, all the other were Gombak students. Unfortunately, still doesn't have the luck to win I think that's all it for participation in debate tournament. Erm, also had been the adjudicator for Dean's Cup in CFSIIUm and for Interschool debating championship in IIUM Gombak. Not much thing to be proud of actually. But it was a very good experience for me and for all other members of KDBM actually."









Nama:  Zamri b. Abdul Murad (0827219)
Fb: http://www.facebook.com/naqiri?ref=ts&fref=ts
Asal: Alor Setar, Kedah
Kos: Biomed (graduated)

"Join debat pada tahun 2009 with no basic at all..2009 (juara debat uitm-uia bg kategori bahasa malaysia..sy jadi perdana menteri time tu) pastu sy jadi president kelab debat tahun 2010..pernah mendapat tempat ke 7 dalam liga debat uia(gombak+pj+nilai+kuantan). Mewakili uia kuantan dalam pertandingan debat PIDSZA pada tahun 2011 dan berjaya sampai suku akhir..menyertai bnyk demo debat yg dianjurkan oleh uia..dan pada tahun 2012 mewakili uia dalam johor open debate(mendapat pendebat terbaik sidang akhir kelayakkan)."


Asal: Kota Kinabalu, Sabah
Kos: Biotech 2nd Year 2nd Sem
  • Pernah mewakili pasukan utama UIAM dalam Pertandingan Debat Perpaduan dan Integrasi Nasional serta menjadi Johan pertandingan tersebut
"Involved since 2009. Joined competition: ipteam(cfs), penang open debate(2nd sem 1 year degree), debat alam sekitar (3rd sem 1 year), debat perpaduan (3rd sem 1 year- WIN), pdsza tganu ( 1st sem 2nd year)."









 Sincerely,
 

No comments: